قبل از عرضه مدل جدید Sport 2.0T، هیوندای سانتافه SUV آخرین مدلی بود که در آن از طراحی خاص Fluidic Sculpture استفاده شد.

قبل از عرضه مدل جدید Sport 2.0T، هیوندای سانتافه SUV آخرین مدلی بود که در آن از طراحی خاصFluidic Sculpture استفاده شد. این کمپانی با ارائه سانتافه جدید، طراحی خودروهای تولیدی خود را در قالب طرح جدید Storm Edge تغییر داده است. یادآوری میشود که این خودرو توسط شرکت آسان موتور وارد ایران میشود.





مدل جدید در واقع تلفیقی از ویژگیهای "سانتافه اسپرت" با ظرفیت 5 سرنشین و "سانتافه با طول محور بلند" با ظرفیت 7 سرنشین است که میتوان آنها را در سه حالت مختلف بسته به نوع گیربکس انتخاب کرد. گذشته از این، مدل جدید بهطور استاندارد به سیستم تلهماتیکسBlue Link  نیز مجهز است. کلمه "تلهماتیکس" در حقیقت از تلفیق دو عبارت تلهکامیونیکیشن و انفورماتیکس بهدست آمده است که نقش آن ردیابی وسیله نقلیه به کمک سیستم مسیریاب ماهوارهای (GPS) است. این سیستم در حقیقت با هدف در اختیار گذاشتن یکسری امکانات مربوط به بهبود راحتی و ایمنی خودرو عرضه شده است که آنها در سانتافههای 2007 تا 2012 وجود نداشتند.


قبل از بررسی مشخصات هیوندای جدید با ظرفیت 7 سرنشین باید گفت که این مدل هنوز در بازار فروش وارد نشده است؛ بنابراین، در ادامه صرفاً به مقایسه سانتافه اسپرت 5 سرنشین 2013 با نسل قبلی آن میپردازیم.


اطلاعات کامل تر در ادامه مطلب...

 

مصرف سوخت



مدل اسپرت 2013 با طراحی جدید بر اساس نوع موتور در دو مدل مختلف عرضه میشود. مدل اول با داشتن یک موتور استاندارد 2.4 لیتری 4 سیلندر میتواند 190 اسب بخار نیرو و 250 نیوتنمتر گشتاور تولید کند؛ این در حالی است که مدل دوم با داشتن یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر انتخابی میتواند 264 اسببخار نیرو و 360 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. در سانتافههای 2010 تا 2012 یا از یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر با قدرت 175 اسببخار استفاده شده بود یا از یک موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر خورجینی با قدرت 276 اسببخار. در حقیقت این موتورها جایگزین موتورهای V6 مدلهای 2007 تا 2009 با حجم 2.7 لیتر و قدرت 185 اسببخار یا حجم 3.3 لیتر و قدرت 242 اسببخار شده بودند. همانطور که ملاحظه میشود، هیچ یک از این موتورها نمیتوانند به اندازه موتور سانتافه اسپرت جدید 2.0T گشتاور تولید کنند. جالب است بدانید که وزن مدل جدید 200 کیلوگرم از مدل قدیمی سبکتر شده است.




اگرچه به لحاظ عملکرد و کارایی، خودروی اسپرت جدید نسبت به مدل قدیمی بسیار بهبود پیدا کرده است، اما بر اساس گزارش "سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا" (EPA) اساساً مصرف سوخت آن مشابه مدلهای 2010 تا 2012 است. مصرف سوخت سانتافه اسپرت جدید با داشتن موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی در شهر و بزرگراه به ترتیب چیزی در حدود 14 و 9 لیتر است. گفتنی است، مصرف سوخت مدل SUV با داشتن موتور استاندارد 2.4 لیتری 4 سیلندر و گیربکس 6 سرعته چیزی در حدود 10 تا 14 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی در بزرگراه است. همچنین، مصرف سوخت همین سانتافه با موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر خورجینی به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی در شهر و بزرگراه به ترتیب در حدود 11 و 14 لیتر میباشد. به گزارش EPA، مصرف سوخت نسل قدیم با مصرف سوخت نسل جدید هیچ تفاوتی ندارد. اما با وجود این، مدل جدید قدرتمندتر است.

 

ایمنی



نسل قبلی سانتافه بهطور استاندارد امکانات متعددی اعم از ترمز ضدقفل، کیسه هوا (در 6 موقعیت)، سیستم کنترل پایداری، و سیستم کنترل کشش بود. البته در سالهای اخیر، دوربین عقب و سیستم کنترل در سراشیبی (DAC) بهصورت اختیاری در سانتافه قرار داده شده بود و نیز در هیوندای 2012 بهعنوان یک آپشن استاندارد وجود داشت. در همین راستا، کمپانی هیوندای نیز همین مشخصههای مربوط به ایمنی را در سانتافه اسپرت 2013 در نظر گرفته است؛ با این تفاوت که مدل جدید آپشنهای دیگری اعم از کیسه هوا برای زانوی راننده، سیستم کنترل در سربالایی (HAC)، پشتیبانی رایگان از سرویس تلهماتیکس Blue Link به مدت یک سال را نیز به راننده ارائه میکند.




گذشته از آپشنهای ایمنی استاندارد، هیوندای اسپرت 2013 در تست تصادف نشان "5 ستاره" را از "سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه" (National Highway Traffic Safety Administration) و نشان "بالاترین پیک ایمنی" (Top Safety Pick) را نیز از "سازمان بیمه ایمنی بزرگراه" (Insurance Institute for Highway Safety) دریافت کرده است. البته به جز مدل 2010، سایر سانتافههای نسل قبلی هیوندای نشان "بالاترین پیک ایمنی" را از "سازمان بیمه ایمنی بزرگراه" دریافت کرده بودند. در مدل 2010، نتیجه تست سنجش میزان استحکام سقف خودرو در تصادف، کمی پایینتر از حد خوب، گزارش و با عنوان ایمنی "قابل قبول" روانه بازار شد. در تستهای تصادف که ملاک سنجش سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ملاک است، سانتافه مدلهای 2007 تا 2010 نشان 5 ستاره را دریافت کردهاند.




در سال 2011، سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه در انجام تست تصادف سخت‌گیریهای بیشتری اعمال کرد و وقتی سانتافه در چنین تستی مورد ارزیابی قرار گرفت، با ضعف روبرو شد؛ به طوری که امتیاز نهایی آن به "3 ستاره" کاهش یافت. مدل SUV حتی در تست تصادف از ناحیه جانبی فقط "1 ستاره" بهدست آورد که این بدترین امتیاز ممکن بود. از آنجا که مدلهای 2011 و 2012 در تستهای سخت "سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه" ضعیف عمل کردند، شرکت هیوندای تصمیم گرفت تا با یک بازنگری کلی در ایمنی مدل جدید سانتافه، سیستم تلهماتیکس Blue Link و هشداردهنده اتوماتیک تصادف را به این خودرو اضافه کند و از این طریق ایمنی آن را ارتقاء بخشد.

 

عملکرد و سواری



به جز مشکلات مربوط به سیستم انتقال قدرت در مدل 2010 با موتور V6 و نیز سیستمهای سوخت‌رسانی وتعلیق خودرو در مدلهای 2007 و 2008، نسل قدیم سانتافه اساساً سواری و عملکرد خوبی داشته است. با توجه به این سابقه درخشان و گارانتی فوقالعاده‌ای که برای هیوندای جدید در نظر گرفته شده است، پیشبینی می‌شود که سانتافه اسپرت 2013 حتی بتواند بهتر از مدل‌های قبلی در سواری و هندلینگ عمل کند. در گارانتی مدل‌های جدید هیوندای، خودرو به مدت 5 سال یا برای 100,000 کیلومتر رانندگی تضمین شده است؛ البته این ضمانت مواردی از جمله سیستم صوتی، رنگ بدنه، و باتری خودرو را شامل نمی‌‌شود. گذشته از این گارانتی کلی، اجزای اصلی خودرو اعم از موتور و گیربکس نیز به‌طور جداگانه به مدت 10 سال یا برای 160,000 کیلومتر رانندگی مورد ضمانت کمپانی هستند که البته این گارانتی صرفاً به صاحب اصلی و اول سانتافه اسپرت تعلق میگیرد.





اگر مالک، شخص دومی باشد که خودرو را از صاحب اول خریداری کرده است، در این صورت فقط گارانتی 5 ساله یا 100,000 کیلومتر را برای اجزای اصلی خواهد داشت. اگر مالک دوم در طرح خودروهای دست دوم کمپانی شرکت کرده باشد، میتواند مانند مالک اول از گارانتی کامل برخوردار شود. گفتنی است، جهت بهرهمندی از طرح خودروهای دست دوم کمپانی، 150 نقطه از خودرو مورد بازرسی قرار می‌گیرد و یک گزارش کامل از تاریخچه وسیله نقلیه توسط CARFAX تهیه می‌شود. در صورتی‌که نتایج این بازرسی، موفقیت‌آمیز باشد، شخص متقاضی شرکت در طرح خودروهای دست دوم کمپانی به عنوان مالک اصلی تلقی می‌شود و می‌تواند ضمانت‌نامه 10 ساله یا همان 160,000 کیلومتر رانندگی را از شرکت دریافت کند.

 

فن‌آوری



به‌طور کلی ماشینهای مدرن، به تکنولوژیهای جدیدی مجهز هستند که سانتافه اسپرت 2013 نیز از این قاعده مستثنی نیست. بلوتوث، هندزفری، تلفن، و سیستم موسیقی از جمله آپشن‌هایی هستند که در قالب پکیج فن‌آوری به‌طور استاندارد در این خودرو تعبیه شده‌اند. گذشته از این موارد، یک سال بهرهمندی رایگان از سرویس تلهماتیک Blue Link و فوریتهای اورژانسی از دیگر امکاناتی است که در سانتافه 2013 در اختیار راننده قرار داده شده است.




از نظر طراحی داخلی، سانتافه اسپرت جدید دارای آپشنهای اضافهتری اعم از گرمکن صندلیهای عقب، گرمکن غربیلک فرمان، سیستم دسترسی بدون کلید، تعلیق خودروی اتوماتیک، و امکان انتخاب حالت فرمانپذیری میباشد که رانندگی با آن را راحتتر و ایمنتر کرده است.




بی‌شک از نظر ایمنی و فن‌آوری، مدل اسپرت جدید در مقایسه با مدل‌های قبلی که در واقع جایگزین آن شمار می‌روند، خودروی بهتری است و از نظر طراحی و عملکرد نیز ویژگیهای چشم‌گیرتری دارد. با وجود این، اگرمدل‌های قدیمی به جای "1 ستاره"، امتیاز بالاتری در تست تصادف از ناحیه جانبی به‌دست می‌آوردند، مسلماً هیچ دلیلی نداشت که به سراغ مدل‌های جدیدتر رفت. در هر حال، فن‌آوری‌های جدید به‌کار رفته در سانتافه اسپرت 2013 ایمنی آن را تا حد مطلوبی افزایش داده‌اند.